S noblesou žít za Prahou

VZHŮRU NA BĚŽKY

3. 2. 2017

V údolí Berounky, v nadmořské výšce lehce přes 200 m.n.m není teď po sněhu ani památky. Stačí však opustit Řevnice, vydat se směrem do lesa a vše se jako mávnutím kouzelného proutku změní. S každým vystoupaným výškovým metrem klesá pocitová teplota a přibývá sněhu. Nahoře na Hřebenech ve výškách kolem 550 m.n.m. ho je již dost na to nazout lyže a vydat se na túru.

Ideálním výchozím bodem je parkoviště na vrcholu přímo u silnice spojující Řevnice s Mníškem pod Brdy.  V odpoledních hodinách bývá někdy přeplněné, ale parkovat se dá i v jeho okolí. Nejlepší terény najdete západním směrem po hřebenové červené značce směrem na Stožec. Zhruba tři kilometry jízdy po krásně uhlazené a široké cestě se dostanete na křižovatku Červený kříž. Odtud se můžete vydat prošlápnutými stopami několika směry. Některé jsou frekventovanější a společnost vám po cestě budou dělat další běžkaři, jinde si můžete romanticky zasněženou krajinu a okolní panenské ticho užívat sami.

Většina stop vás nakonec zavede k další hřebenové křižovatce Na Soudném. Zde již budete mít v nohách nějakých 8 kilometrů a pomalu začnete myslet na cestu zpět. Vyplatí se to vzít malou zajížďkou dolů na Kytínskou louku do vyhlášeného občerstvení U Dernerů. Dostanete zde vše po čem znavený a promrzlý běžkař touží. Druhou možností k doplnění energie a tekutin je pokračovat dál až ke stánku u poutního místa Skalka nacházející se asi kilometr a půl od parkoviště. Skalka je rovněž oblíbeným místem pro dětské zimní radovánky. Na bobech či sáních se zde vaše ratolesti dosyta vyblbnou a vy je navíc můžete v klidu pozorovat s čajem v ruce od hořícího ohně.

Z parkoviště je možné se vydat i směrem na východ. Cesta tam ale není tak hladká ani široká. Zhruba po čtyřech kilometrech dojedete k Černolickým skalám, odkud se budete muset zase stejnou cestou vrátit zpátky.

Když je dost sněhu i dole v údolí Berounky je možné podniknout z Řevnic výlet vláčkem, s přestupem v Zadní Třebáni, do Osova. Odtud pak po žluté značce vystoupáte nahoru na hřeben a pak po krásně široké cestě více méně po rovině či mírně z kopce dojedete lesem do Haloun k vyhlášené restauraci U Zrzavého Paviána. Dolů do Řevnic vás pak čeká slušný adrenalinový sjezd přes louky a pole.